W Polsce wiele osób wykonuje pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak umowa zlecenie czy umowa B2B. Naturalnie, te formy zatrudnienia mają swoje zalety, nie są one jednak objęte regulacjami wynikającymi z Kodeksu Pracy. Działania resortu rodziny, pracy i polityki społecznej mają na celu ograniczenie tego zjawiska. W związku z tym zapowiedziano przyznanie inspektorom uprawnienia pozwalającego na ustalenie domniemanego stosunku pracy w formie decyzji administracyjnej.
Zakres przekształcenia
Zgodnie z projektem ustawy dodatkowe uprawnienia mają pozwolić przede wszystkim na skuteczną walkę z zatrudnianiem na podstawie tak zwanych “śmieciówek”, jednak możliwość wystawienia nakazu ma również dotyczyć min. umów B2B kiedy jedyne przychody z działalności gospodarczej danej osoby pochodzą od “byłego” pracodawcy. Dodatkowo podstawowym wyróżnikiem pracy na etacie, którym będą kierować się inspektorzy ma być stosunek nadrzędności pomiędzy pracodawcą a podwładnym obejmujący przede wszystkim wydawanie poleceń czy jasno określone godziny pracy. Proponowane zmiany mają pozwolić urzędnikowi, po dokonaniu odpowiednich ustaleń, wydanie wykonalnej decyzji co sprawia, że omijany jest czasochłonny proces występowania do sądu o ustalenie stosunku pracy.
Projekt ma na celu dostosować polskie prawo do unijnych regulacji, słusznie jednak pojawiają się głosy zwracające uwagę na potencjalny problem niekonsekwencji i braku jednolitości w stosowaniu nowego prawa przez urzędników, szczególnie w pierwszych miesiącach obowiązywania przepisów oraz ryzyko ingerencji w swobodę zawierania umów. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że wielu specjalistów, szczególnie z branży IT, konsultingowej czy prawnej nie chce pracować na etacie i mimowolne przekształcenie ich umowy nie zostanie odebrane przez nich pozytywnie.
Przedsiębiorstwa w obliczu zmian
Zapowiadane zmiany mogą wydawać się niejasne i budzą uzasadnione obawy w kontekście statusu prawnego przyszłych i obecnych umów.Nasza kancelaria, mająca siedzibę w Krakowie, chętnie udzieli obsługi prawnej Państwa firmie w zakresie niezbędnym do uniknięcie negatywnych konsekwencji wynikających z decyzji PIP. Usługi kancelarii prawnej, oferujące wsparcie w tym zakresie, mogą znacząco pomóc obu stronom w zrozumieniu i prawidłowym stosowaniu przepisów prawa w zakresie odpowiedniego świadczenia pracy i usług, szczególnie na etapie konstruowania umowy. Pracodawcy powinni poddać dokładnej analizie czy wykonywana przez pracownika praca spełnia kryteria umowy o pracę, takie jak podległość służbowa, stałe godziny pracy i stałe miejsce wykonywania obowiązków. Przeprowadzanie audytów umów cywilnoprawnych, aby upewnić się, że są one zgodne z obowiązującymi przepisami i nie narażają pracodawców na ryzyko prawne jest więc w obliczu zmian w prawie niezwykle istotne.
Kancelarie prawne mogą przeprowadzać dogłębną analizę ryzyka dla pracodawców, identyfikując umowy, które mogą być potencjalnie zakwestionowane przez inspektorów pracy. W przypadku wykrycia ryzyka, mogą zaproponować odpowiednie kroki w celu jego minimalizacji.